Baby Bag

„ეს უნარი არის აუცილებელი შემდგომში ბაზისური მათემატიკური უნარების განვითარებისთვის“ - რამდენიმე მარტივად შესასრულებელი რეკომენდაცია მშობლებს

დღეს ხუთშაბათია და მედიაპორტალი MomsEdu.ge ტრადიციულ რუბრიკას - ფსიქოლოგის რეკომენდაციებს წარმოგიდგენთ. ამჯერად ბავშვთა ადრეული განვითარების სპეციალისტი, მარი ჯოხარიძე საუბრობს საგნების კატეგორიებში გაერთიანებაზე.

ეს უნარი წარმოადგენს გარემოს შეცნობის საფუძველს ბავშვისთვის, თავდაპირველად ის სწავლობს, რომ საგნები ჰგავს ერთმანეთს და განსხვავდება ერთმანეთისგან სხვადასხვა მახასიათებლებით და ნიშნებით. შემდეგ უკვე შეუძლია ასოების და ციფრების ცნობა. ეს უნარი არის აუცილებელი შემდგომში ბაზისური მათემატიკური უნარების განვითარებისთვის. გთავაზობთ რამდენიმე მარტივად შესასრულებელ რეკომენდაციას:

ჩართეთ ბავშვი საოჯახო საქმეებში, მაგალითად, სთხოვეთ, დაალაგოს თაროზე წიგნები, ჩაყაროს ყუთში ფანქრები, ფლომასტერები, შეინახოს ტანსაცმელი კარადაში. ასევე შეგიძლიათ, სთხოვოთ ბავშვს, რომ ჩაერთოს ჭუჭყიანი ტანსაცმლის დახარისხების პროცესში. მაგალითად, სთხოვეთ, რომ ცალკე დააწყოს პირსახოცები, ცალკე მაისურები ან შეიძლება, რომ ფერების მიხედვითაც დაახარისხებინოთ ტანსაცმელი.

აქტიურად ჩაერთეთ ბავშვთან თამაშში და სათამაშოების დახარისხებაშიც დაეხმარეთ - ფერის, ფორმის, ზომის, ფაქტურის მიხედვით შეგიძლიათ, დაახარისხებინოთ სათამაშოები. მაგალითად, კუბიკები ცალკე დააწყოთ, მანქანები - ცალკე, ფუმფულა სათამაშოები - ცალკე და ა.შ.

ქუჩაში ყოფნის დროს გაუმახვილეთ ყურადღება საგზაო ნიშნებზე, მანქანების ფერებსა და ზომაზე. გადაამოწმეთ ხოლმე, რამდენად გაიგო ბავშვმა თქვენი ნათქვამი და მაგალითად, დასურათებული წიგნების თვალიერების დროს სთხოვეთ, გაჩვენოთ მსგავსი საგანი, რომელსაც თქვენ მიუთითებთ. 

გაუმახვილეთ ყურადღება ასევე საგნებს შორის განსხვავებაზეც. მაგალითად, გვერდით მიუწყვეთ თქვენი ფეხსაცმელი ბავშვის ფეხსაცმელს და ისაუბრეთ ზომაში განსხვავებაზე.

მნიშვნელოვანია, რომ ნებისმიერი აქტივობა, რომელსაც ბავშვს შესთავზებთ, იყოს მარტივი და სახალისო. ეს პროცესი თქვენთვისაც იყოს სასიამოვნო და ბავშვი გრძნობდეს, რომ ის დრო, რომელსაც ბავშვს უთმობთ, არის თქვენთვის სასიამოვნო.

შეიძლება დაინტერესდეთ

რა სიმპტომები ახასიათებს ეკრანდამოკიდებულ ბავშვს და როგორია მისი ქცევა? - ფსიქოლოგის რეკომენდაციები ეკრანდამოკიდებულების თავიდან ასარიდებლად

რა სიმპტომები ახასიათებს ეკრანდამოკიდებულ ბავშვს და როგორია მისი ქცევა? - ფსიქოლოგის რეკომენდაციები ეკრანდამოკიდებულების თავიდან ასარიდებლად
როგორ უნდა მოვიქცეთ, სანამ ბავშვი ეკრანდამოკიდებული გახდება და რა ზიანს აყენებს მათ გონებრივ განვითარებას ეკრანი? - აღნიშნულ თემებზე MomsEdu.ge-ს ბავშვთა ადრეული განვითარების სპეციალისტი მარი ჯოხარიძე ესაუბრა. 

- ეკრანდამოკიდებულება ბავშვებში ძალიან დიდი პრობლემაა. რა სიმპტომები ახასიათებს ეკრანდამოკიდებულ ბავშვს და როგორია მისი ქცევა?

- ეკრანდამოკიდებული ბავშვები პასიურები არიან, არ იჩენენ ინტერესს სხვა აქტივობების მიმართ. ხშირად ვხდებით პრობლემებს ქცევაშიც, როცა მშობელი ეკრანს მოაშორებს ბავშვს, აწყობენ ტანტრუმს და ასე ცდილობენ გაჯეტების დაბრუნებას, ძირითად შემთხვევაში იღებენ კიდეც მათთვის სასურველ შედეგს.

- როგორ უნდა მოიქცეს მშობელი, რა საზღვრები უნდა დაუწესოს ბავშვს?

- საზღვრების დაწესება აუცილებელია, თუმცა ეს საზღვრებიც დამოკიდებულია ბავშვის ასაკზე, განვითარების საფეხურზე. 3 წლამდე ასაკის ბავშვები სასურველია, საერთოდ მოვარიდოთ ეკრანს, მაგრამ რადგან დღევანდელ რეალობაში ეს ძალიან რთულად შესასრულებელია, რეკომენდაციაა, რომ ეკრანთან გატარებული დრო არ უნდა აღემატებოდეს ნახევარ საათს. ადრეულ ასაკში ამას განსაკუთრებული მნიშვნელობა აქვს. დრო შეიძლება გადანაწილებული გვქონდეს, მაგალითად, თუ ექვსი წლის ბავშვს ვაძლევთ უფლებას, რომ დღის განმავლობაში ერთი საათი გაატაროს ეკრანთან, შეიძლება ეს ერთი საათი, ორ ან სამ ნაწილად გავყოთ. აუცილებლად უნდა აკონტროლოს მშობელმა, რას უყურებს ბავშვი, რა ინფორმაციას მიიღებს, რას აითვისებს. ბევრი სასარგებლო რამეც შეიძლება ისწავლოს ბავშვმა ეკრანიდან თუ საზღვრებს დავუწესებთ და ყურადღებით შევურჩევთ, რას უყუროს.

- როგორ ავარიდოთ ბავშვი ეკრანდამოკიდებულებას, რომ არც მისი ფსიქიკა დააზიანოს და თან პრობლემაც აღმოიფხვრას? (ფაქტია, რომ გაჯეტების სრულად აკრძალვა დღევანდელ რეალობაში არ გამოდის)

- ბავშვს უნდა შევთავაზოთ რაც შეიძლება მეტი საინტერესო, გასართობი აქტივობა და წავახალისოთ მისი ინტერესები. პატარა ჩართული უნდა იყოს ოჯახის საქმიანობაში, რუტინაში და მისი მოქმედებები აუცილებლად უნდა იყოს წახალისებული.

- რამდენად აფერხებს ბავშვის გონებრივ განვითარებას ეკრანზე მიჯაჭვულობა?

- ეკრანზე დამოკიდებულება ბავშვის განვითარებას განსაკუთრებით აფეხებს ადრეულ ასაკში. ბავშვი ვითარდება მაშინ, როცა იკვლევს გარემოს, იღებს ახალ გამოცდილებებს, აკვირდება და შეისწავლის საგნებს, მაგალითად, შეხებით, ყნოსვით. ეკრანთან კი ამის შესაძლებლობა არ აქვს. გაჯეტებთან დიდი დროის გატარება განსაკუთრებით უშლის ხელს სოციალური უნარების განვითარებას.

- უკვე ეკრანდამოკიდებულ ბავშვთან რა რაციონალური ნაბიჯები უნდა გადადგას მშობელმა, უნდა მიმართოს თუ არა სპეციალისტს და თავად რისი გაკეთება შეუძლია?

- მშობელმა უნდა დააწესოს საზღვრები, მოიფიქროს, დაგეგმოს, რა აქტივობებით დაკავდება ბავშვი დღის განმავლობაში. აქტივობები უნდა იყოს ბავშვის ინტერესებს და შესაძლებლობს მორგებული. ეკრანი გამოიყენოს, როგორც ჯილდო. ბავშვი ჯერ დაკავდეს მშობლის მიერ შეთავაზებული აქტივობით და შემდეგ მიიღოს გაჯეტი განსაზღვრული დროით. მაგალითად, „ჯერ დავხატოთ და შემდეგ მიიღებ ტელეფონს 10 წუთით“. რთულია ერთი რეკომენდაცია მოარგო ყველა შემთხვევას, ყველაფერი დამოკიდებულია ბავშვის ასაკზე, განვითარების საფეხურზე, ოჯახის ცხოვრების წესზე. თუ მშობელი ხვდება, რომ დამოუკიდებლად ვერ უმკლავდება და უჭირს ბავშვის ქცევის მართვა, უნდა მიმართოს სპეციალისტს, ასე მიიღებს არა ზოგად, არამედ კონკრეტულ შემთხვევაზე მორგებულ რეკომენდაციებს.         

ესაუბრა მარიამ ჩოქური  

წაიკითხეთ სრულად